Jaki wybrać napęd do bramy segmentowej, a jaki do bramy uchylnej
Bramy garażowe - segmentowe oraz uchylne - należą do grona najchętniej stosowanych. Są bezpieczne, wygodne oraz praktyczne w czasie codziennego użytkowania. Przez wiele lat nie tracą swojej sprawności, a ponadto tworzą wytrzymałą barierę przed włamaniem. Od tego jaki rodzaj bramy wybierzemy zależeć będzie sposób sterowania nią oraz typ napędu, jaki należy do niej wybrać. Poniżej rozwijamy ten temat oraz podpowiadamy jakie wersje napędu warto wybrać do modeli segmentowych, a jakie do wersji uchylnych.
Wybór napędu - sprawy ważne i ważniejsze
Napędy do bramy garażowej warto kupować przede wszystkim w zestawie z samą bramą. Mamy wówczas pewność, że oba komponenty będą całkowicie dopasowane, a ich ostateczna cena stosunkowo niska. W przypadku gdy brama i napęd są kupowane oddzielnie - warto poświęcić tej sprawie nieco czasu i zaznajomić się z dostępnymi rozwiązaniami. Dobrej jakości napęd może wiązać się z wydatkiem rzędu 1-2 tysięcy złotych.
Wybierając napęd warto rozpocząć od tego, czy będzie w stanie udźwignąć ciężar danej bramy. Zakres obciążeń powinien zostać podany przez producenta na opakowaniu - jest to jedna z podstawowych informacji. Warto też upewnić się, do jakiego typu i rozmiaru bramy przeznaczony jest dany napęd.
Pozostałe istotne kryteria napędu do bram
W czasie zakupów nie można też pominąć siły uciągu oraz pchania. W małych napędach plasuje się na poziomie 400N, a w wydajnych osiąga wartość nawet 1200 N. Tempo przesuwu to parametr użytkowy podawany w ilości pokonywanych w ciągu sekundy centymetrów. Przeciętna wartość wynosi 12cm/s.
Sterowanie napędem może wykorzystywać różne częstotliwości. Najczęściej są to 868,3 Mhz lub 433,92 Mhz. Pierwsza z nich oferuje większy poziom bezpieczeństwa oraz niezawodność. Częstotliwość druga jest stosowana m.in. w CB-radiach, co może potencjalnie generować problemy w związku z niekontrolowanym otwieraniem lub zamykaniem się bramy. Niekiedy by zwiększyć poziom bezpieczeństwa, piloty do obsługi bramy mogą posiadać specjalne systemy zmieniania kodu, co eliminuje problem ich niezamierzonego działania.
Napęd w bramie segmentowej
Właściciele garaży z
bramami segmentowymi należą do grona szczęśliwców - niemal każdy typ napędu będzie pasował do ich obsługi. Oczywiście pod warunkiem, że w garażu jest wystarczająco dużo miejsca do montażu całego systemu. W czasie zamykania bramy, napęd powinien pracować z siłą powyżej 1000N. W przypadku bram segmentowych bocznych - napęd może zostać zamontowany powyżej nadproża otworu lub też na ściance bocznej.
Napęd do bramy uchylnej w garażu
Do
bram uchylnych najlepiej zastosować tradycyjny napęd o odpowiednio dobranej mocy. Może być to także napęd dedykowany bezpośrednio do obsługi bram uchylnych - montuje się go na powierzchni skrzydła bramy od wewnętrznej strony. Siłownik jest łączony z mechanizmem podnoszącym, a elementem przenoszącym oddziaływania jest metalowy pręt.
W przypadku garaży z dwoma bramami uchylnymi - napęd powinien być odpowiednio mocniejszy, ewentualnie istnieje możliwość zastosowania dwóch osobnych napędów o identycznej mocy. Jest to jednak rozwiązanie rzadziej stosowane, z uwagi na problemy z synchronizowaniem ich działania.